Používame cookies

Súbory cookie a ďalšie technológie sledovania používame na zlepšenie vášho zážitku z prehliadania našich webových stránok, na to, aby sme vám zobrazovali prispôsobený obsah a cielené reklamy, na analýzu návštevnosti našich webových stránok a na pochopenie toho, odkiaľ naši návštevníci prichádzajú. Viac info

Ako podať daňové priznanie za nehnuteľnosť na rok 2024?

Pridané: 8.1.2024

Je nutné aby ste podali daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti na rok 2024 do 31.01.2024.

Kto je povinný platiť daň z nehnuteľnosti? Kam podať daňové priznanie? Kde nájdem potrebné dokumenty?

Odpovede na všetky otázky sa dočítate v článku.

Kedy a kto je povinný podať daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti?

Podať daňové priznanie za nehnuteľnosť musí každý občan, ktorý kúpil, predal, daroval, dostal do daru nehnuteľnosť, alebo ten ktorý skolaudoval rozostavanú nehnuteľnosť v roku 2023. Platí to pre obdobie od 2.1.2023 do 1.1.2024 (vrátane). V prípade, že by ste nehnuteľnosť nadobudli dedením, máte povinnosť podať daňové priznanie do 30 dní od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o dedičstve. V prípade ak ste už podali daňové priznanie ku konkrétnej nehnuteľnosti v predchádzajúcom období (napr. na rok 2023) a nič sa v podaní nezmenilo, na rok 2024 ho už nepodávate. Mesto alebo obec Vám zašle daň automaticky na základe predchádzajúcich podkladov.

Dôležité je upozorniť, že povinnosť podať daňové priznanie máte aj v prípade ak:

  • Ste správca nehnuteľnosti (pričom ste zapísaný v katastri nehnuteľností),
  • Ste nájomca nehnuteľnosti (len pre nájomcov, ktorých nájomný vzťah trvá najmenej 5 rokov a sú zapísaní v katastri nehnuteľností),
  • Prišlo k zmene druhu alebo výmery pozemku, či účelu využitia stavby. 

Existujú aj výnimky pre ľudí, ktorí sú oslobodení od platenia dane (alebo majú nižšiu daň – upravuje § 17 zákona o miestnych daniach). Jedná sa o osoby nad 62 rokov, ťažko zdravotne postihnutých daňovníkov či občanov poberajúcich dávky v hmotnej núdzi.

Ako a kam podám daňové priznanie za nehnuteľnosť?

Daň z nehnuteľností je miestnou daňou, čo znamená, že sa podáva v danej obci alebo meste, kde sa nehnuteľnosť nachádza a daňové priznanie môžete podať osobne, poštou alebo elektronicky. V prípade ak vlastníte viacero nehnuteľností v rôznych mestách, je potrebné aby ste daňové priznanie podali v každom z nich.

Dostupnosť elektronického podania si môžete overiť tu. Elektronické podanie pre Bratislavu.

V prípade Bratislavy je daň z nehnuteľnosti potrebné ohlásiť na: Magistrát hlavného mesta SR Bratislava Oddelenie miestnych daní, poplatkov a licencií Blagoevova ulica č. 9 P.O. BOX 76, 850 05 Bratislava 55, Infolinka: +421 259 356 954, E-mail: dane@bratislava.sk.

Kde nájdete potrebné dokumenty?

Potrebné dokumenty nájdete k stiahnutiu na tomto linku. Pre lepšie zorientovanie sa pri vypĺňaní tlačív Vám určite pomôže aj tento návod.

Samozrejme aj pracovníčky alebo pracovníci v príslušných úradoch Vám pri vypĺňaní samotných tlačív pomôžu a poradia.