Ako podať daňové priznanie za nehnuteľnosť na rok 2025?
Kto je povinný platiť daň z nehnuteľnosti? Kam podať daňové priznanie? Kde nájdem potrebné dokumenty?
Odpovede na všetky otázky sa dočítate v článku.
Kedy a kto je povinný podať daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti?
Podať daňové priznanie za nehnuteľnosť musí každý občan, ktorý kúpil, predal, daroval, dostal do daru nehnuteľnosť, alebo ten ktorý skolaudoval rozostavanú nehnuteľnosť v roku 2024. Platí to pre obdobie od 2.1.2024 do 1.1.2025 (vrátane). V prípade, že by ste nehnuteľnosť nadobudli dedením, máte povinnosť podať daňové priznanie do 30 dní od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o dedičstve. V prípade ak ste už podali daňové priznanie ku konkrétnej nehnuteľnosti v predchádzajúcom období (napr. na rok 2024) a nič sa v podaní nezmenilo, na rok 2025 ho už nepodávate. Mesto alebo obec Vám zašle daň automaticky na základe predchádzajúcich podkladov.
Dôležité je upozorniť, že povinnosť podať daňové priznanie máte aj v prípade ak:
- Ste správca nehnuteľnosti (pričom ste zapísaný v katastri nehnuteľností),
- Ste nájomca nehnuteľnosti (len pre nájomcov, ktorých nájomný vzťah trvá najmenej 5 rokov a sú zapísaní v katastri nehnuteľností),
- Prišlo k zmene druhu alebo výmery pozemku, či účelu využitia stavby.
Existujú aj výnimky pre ľudí, ktorí sú oslobodení od platenia dane (alebo majú nižšiu daň – upravuje § 17 zákona o miestnych daniach). Jedná sa o osoby nad 62 rokov, ťažko zdravotne postihnutých daňovníkov či občanov poberajúcich dávky v hmotnej núdzi.
Aké typy nehnuteľností podliehajú zdaneniu?
- Pozemky: Orná pôda, trvalé trávnaté porasty, záhrady, lesné pozemky, vodné plochy, zastavané plochy a nádvoria, stavebné pozemky.
- Stavby: Bytové domy, rodinné domy, stavby na bývanie, stavby na pôdohospodársku produkciu, stavby na priemyselné účely, stavby na ostatné podnikanie a iné stavby.
- Byty a nebytové priestory v bytovom dome: Medzi nebytové priestory v bytovom dome patria napríklad obchodné priestory, kancelárske priestory, sklady a dielne, ale aj garáže a parkovacie miesta, ktoré sú súčasťou bytového domu.
Ako a kam podám daňové priznanie za nehnuteľnosť?
Daň z nehnuteľností je miestnou daňou, čo znamená, že sa podáva v danej obci alebo meste, kde sa nehnuteľnosť nachádza a daňové priznanie môžete podať osobne, poštou alebo elektronicky. V prípade ak vlastníte viacero nehnuteľností v rôznych mestách, je potrebné aby ste daňové priznanie podali v každom z nich.
Dostupnosť elektronického podania si môžete overiť tu. Elektronické podanie pre Bratislavu.
V prípade Bratislavy je daň z nehnuteľnosti potrebné ohlásiť na: Magistrát hlavného mesta SR Bratislava Oddelenie miestnych daní, poplatkov a licencií Blagoevova ulica č. 9 P.O. BOX 76, 850 05 Bratislava 55, Infolinka: +421 259 356 954, E-mail: dane@bratislava.sk.
Kde nájdete potrebné dokumenty?
Potrebné dokumenty nájdete k stiahnutiu na tomto linku. Pre lepšie zorientovanie sa pri vypĺňaní tlačív Vám určite pomôže aj tento návod.
Samozrejme aj pracovníčky alebo pracovníci v príslušných úradoch Vám pri vypĺňaní samotných tlačív pomôžu a poradia.
Dôležité informácie na záver
- Kybernetický útok na kataster: Na začiatku roka 2025 došlo ku kybernetickému útoku na katastrálny portál, čo spôsobilo určité komplikácie pri zápisoch vlastníckych práv. Ak ste kúpili nehnuteľnosť koncom roka 2024 a kataster ešte nerozhodol o vklade vlastníckeho práva, povinnosť podať daňové priznanie Vám vznikne až v nasledujúcom roku. Rozhodujúci je právny stav k 1. januáru 2025.
- Zmena trvalého pobytu nemá vplyv na podanie daňového priznania k dani z nehnuteľností.
- V prípade nejasností sa odporúča kontaktovať príslušný daňový úrad alebo obecný/mestský úrad, kde sa nehnuteľnosť nachádza.